Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010

Jaguar C-X75



Στη διεθνή έκθεση των Παρισίων υπήρχαν αρκετά πολύ ενδιαφέροντα μοντέλα αυτοκινήτων ωστόσο μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή κάτι πραγματικά πολύ ασυνήθιστο. Η Jaguar C-X75 δείχνει ένα τυπικό concept car με εκπληκτικό σχήμα από αυτά που εμφανίζονται κατά κόρον στις διεθνείς εκθέσεις αυτοκίνησης.



Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική διότι αυτό το αυτοκίνητο διαθέτει τεχνολογία η οποία είναι σε άμεση σύνδεση με την αεροδιαστημική βιομηχανία. Το καινοτομικό αυτό όχημα διαθέτει 2 αεριοστρόβιλους συνολικής ισχύος 140 kW οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια εκ των αεριοστροβίλων χρησιμοποιείται για να τροφοδοτήσει τους 4 ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι είναι τοποθετημένοι στις 4 άκρες του αμαξώματος και ο καθένας τους αναλαμβάνει να μεταφέρει στον κάθε τροχό 195 ίππους και 400 Nm ροπής από σχεδόν μηδενικές στροφές.


Φυσικά το συγκεκριμένο layout επιτρέπει την πλήρη εκμετάλλευση του φαινομένου torque vectoring και αναμφίβολα θα προσφέρει στο αυτοκίνητο εκπληκτικές δυνατότητες κρατήματος στις στροφές.




Οι επιδόσεις του μοντέλου δε θα μπορούσαν να είναι κάτι διαφορετικό από εξωφρενικές. Το 0-100 υπολογίζεται σε 3.4'' ενώ το 0-300 σε 15.7'' το οποίο είναι καλύτερο κατά ένα δεύτερο από την αντίστοιχη επίδοση της Veyron. Η τελική ταχύτητα είναι 328 χλμ/ώρα.

Επιστρέφοντας στα τεχνικά αξίζει να αναφερθεί πως με τους συσσωρευτές του πλήρως φορτισμένους το αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει μια απόσταση λίγο πάνω από 100 χιλιόμετρα αποκλειστικά με μηδενικές εκπομπές ρύπων ενώ η θεωρητική μέγιστη αυτονομία με την βοήθεια των αεριοστροβίλων ασφαλώς μπορεί να φτάσει τα 900 χιλιόμετρα.

Οι αεριοστρόβιλοι περιστρέφονται με 80000 στρ/λεπτό και μπορούν να δουλέψουν με διάφορα καύσιμα. Από βενζίνη και πετρέλαιο μέχρι φυσικό αέριο και βιοκαύσιμα. Εκτός όμως από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας χρησιμοποιούνται και ως ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα. Τα υπέρθερμά τους καυσαέρια μπορούν να διοχετευθούν καταλλήλως και κατά το δοκούν υπό επιθυμητή γωνία κάτω από το αυτοκίνητο αυξάνωντας την κατακόρυφη δύναμη και επιτρέποντας την μείωση των στροβιλισμών και της τυρβώδους ροής.

Όλα αυτά καλά όμως κατά πόσο είναι εφικτή η παραγωγή ενός οχήματος με τα δεδομένα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει η C-X75;

Κατά την προσωπική μου άποψη είναι σχεδόν ανέφικτη και αυτή απορρέει από το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου που είναι η ενσωμάτωση των α/σ.

Οι α/σ ανοιχτού κυκλώματος που χρησιμοποιούνται εδώ έχουν ένα εγγενές μειονέκτημα. Παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό απόδοσης, κάτι το οποίο είναι τροχοπέδη σε ένα όχημα το οποίο ενδεχομένως προωθηθεί ως όχημα χαμηλών ρύπων. Τα 140 kW ηλεκτρικής ισχύος μπορούν να παραχθούν με ευχερέστερο τρόπο μέσω κάποιου υπερσύγχρονου κινητήρα diesel ή ακόμα καλύτερα μέσω κυψελών καυσίμου υδρογόνου.

Πέρα από το βαθμό απόδοσης που όπως αναφέρθηκε είναι απογοητευτικός στους α/σ ανοιχτού κυκλώματος υπάρχει και ένα άλλο σημαντικότατο ζήτημα για την ενδεχόμενη παραγωγή του οχήματος. Ο παραγόμενος θόρυβος των α/σ. Ο οποίος είναι εκκωφαντικός και θα καθιστούσε το όχημα μη χρησιμοποιήσιμο σε αστικό περιβάλλον. Θα μπορούσε ίσως να ρυθμιστεί ώστε να παράγεται στο υπερηχητικό φάσμα του ήχου αλλά ήδη βρισκόμαστε σε περιοχή επιστημονικής φαντασίας.

Παρ' όλα αυτά όμως η προσπάθεια της Jaguar είναι σημαντικότατη. Αν καταφέρουν και παράξουν το απαιτούμενο ηλεκτρικό ρεύμα με έναν πιο πρακτικό τρόπο τότε το αυτοκίνητο θα ήταν πραγματικά πολύ κοντά στην παραγωγή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου